Respon al comentari

Informar sobre ETA

Els mitjans de comunicació, amb les seves informacions sobre la problemàtica del Pais Basc, afavoreixen la seva solució?

Per donar respostes a aquesta pregunta, la Fundació Sabino Arana va celebrar un seminari a Bilbao, la setmana pasada, en el qual vam participar persones vinculades als mitjans de comunicació, la Universitat i la Magistratura. Una ponència d'Antoni Batista, periodista de La Vanguardia, en què resumia la seva recerca sobre Hipercor i el tractament periodistic d'ETA, va centrar la resta d'aportacions. L'anàlisi de 960 notícies de premsa diària publicades entre 1987 i 1997 posa de manifest que, en nom d'imperatius morals personals enfront del terrorisme, sovint es transgredeixen principis deontològics bàsics i s'ofereix una versió parcial i partidista, i més fictícia que real, del que succeeix. L'autocensura ha reemplaçat la censura: la utilització quasi unànime de fonts d'informació del Ministeri de l'Interior alimenta una visió de que el problema basc està propiciat per una banda de delinqüents mafiosa amb la qual es pot acabar gràcies a les seves divisions internes i als èxits policials.

Quasi quaranta anys després de la fundació d'ETA, la seva capacitat per condemnar a mort i executar sense apel.lació possible, posa en evidència la ineficàcia d'aquestes solucions policials i parapolicials, i dels polítics que les defensen com a única via. I també, d'aquesta forma de fer informació política que utilitza els morts per convocar als lectors, i a les clienteles electorals, a continuar la confrontació i amplificar els eslògans que criden a les trinxeres, en lloc d'explicar les raons del conflicte i les diferents posicions.

Davant d'aquest soroll informatiu, algú va proposar el silenci responsable per propiciar l'exploració de tot tipus de sortides dialogades al conflicte. A títol personal, callar és necessari per afinar les paraules i utilitzar-les amb cura. Però res no justifica que els periodistes amaguen sota el silenci el que succeeix. Al contrari. Per tal que siguin segurs els ponts de diàleg a la nostra societat, per comprendre i estimar les raons i les paraules diverses de tots els fills de Sepharad, com recomanava Espriu, i per exigir responsabilitats pel que fan i desfan, i pel que deixen de fer per la convivència col.lectiva aquells que viuen dels recursos públics, cal una informació més transparent i plural.

Respon

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Més informació sobre opcions de format

CAPTCHA
Aquesta pregunta es fa per a comprovar que vosté és una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges escombreria.
Enter the characters shown in the image.